Warzywa i owoce

Pojęcie zdrowej żywności kojarzy nam się przede wszystkim z warzywami i owocami, oraz związaną z nimi zasadą – pięć razy dziennie. Istotnie, są one niezwykle ważne w naszej diecie, gdyż oprócz dostarczanych przez nie witamin i składników mineralnych, obfitują w biologicznie czynne substancje, oraz błonnik. Wyróżniamy dwie frakcje błonnika- rozpuszczalny, w którym główną rolę odgrywają protopektyny, oraz nierozpuszczalny- celulozy i hemicelulozy. Obie frakcje mają korzystny wpływ na funkcję przewodu pokarmowego, działając poprzez usprawnienie pracy jelit, wspomaganie namnażania się korzystnych drobnoustrojów przewodu pokarmowego, hamowanie apetytu, ograniczenie wchłaniania tłuszczów i tym samym cholesterolu, oraz obniżenie glikemii. Błonnik nierozpuszczalny znajduje się głównie w skórkach owoców i warzyw, dlatego warto jeść je w postaci surowej i bez obierania. Frakcje nierozpuszczalne znajdują się natomiast głównie w miąższu i wiążą wodę, wspomagając tworzenie się mas kałowych. Ilość błonnika jaką powinniśmy spożywać codziennie to ok. 35-40g.

Dodaj komentarz